Create an Account

Koszyk

Close

Koszyk jest pusty

Gdzie jest ruch lewostronny?

Pomimo tego, że w większości państw obowiązuje ruch prawostronny, to nie jest on zdecydowanie uważany za lepszy od lewostronnego. Wprowadzenie danego kierunku przemieszczania się powiązane jest z wieloma, bardziej skomplikowanymi i nie do końca oczywistymi powodami. Miejsca, gdzie obowiązują te dwa współegzystujące na świecie podejścia oraz ich geneza to tematy zdecydowanie warte przeanalizowania. 

Skąd wziął się ruch lewostronny? 

Według historyków pierwsze przekazy o tym zagadnieniu pojawiły się już w starożytności. Pierwsze odnoszące się do ruchu lewostronnego regulacje wprowadzono jednak dopiero w nowożytnej Europie w roku 1300, za czasów papieża Bonifacego VIII. Wynikało to z częstej konieczności posługiwania się bronią białą, którą większość trzymała prawą ręką. Dzięki poruszaniu się po lewej stronie, mijane po drodze niebezpieczeństwa mogły zostać odparte za pomocą szybciej wyciągniętej i wygodniej operowanej broni. Dalsze jego rozpowszechnienie zawdzięczane jest Napoleonowi, a w Azji pierwszym państwem, które prawnie wprowadziło ruch lewostronny, było Cesarstwo Japonii. Miało to miejsce na początku XVII wieku. 

Gdzie możemy się z nim zetknąć? 

Do państw, w których samochodem trzeba jechać po lewej stronie ulicy, należy przede wszystkim Wielka Brytania, która poprzez swój kolonializm, wprowadziła go w krajach rozrzuconych po całej kuli ziemskiej. Do tej grupy należą państwa azjatyckie, takie jak Indie, Japonia czy Sri Lanka, afrykańskie, czyli RPA i Lesotho, a także Australia, Nowa Zelandia i kilka państwa Oceanii. Do Australii, która była kolonią karną Wielkiej Brytanii, ten zwyczaj przywieźli skazańcy. Wyjątkiem od tej reguły jest Gibraltar, który pomimo jurysdykcji Brytyjczyków, zmienił zasady ruchu na prawostronny już w 1929 roku. 

Ruch lewostronny w odniesieniu do innych dziedzin 

Sytuacja kierunku poruszania się innych pojazdów jest również zróżnicowana. W niektórych państwach z domyślnym ruchem prawostronnym koleje poruszają się po stronie lewej. Ma to miejsce np. we Francji (z wyłączeniem Alzacji i zachodniej Lotaryndii), we Włoszech, Danii, Belgii, Szwajcarii, Szwecji, a także w Portugalii. W Czechach jedynym kolejowym przypadkiem był pociąg, jadący z Bogumiła do Brzecławia, został jednak zmieniony na standardowy, prawostronny, pod koniec 2012 roku. W ruchu kolei są dopuszczalne przypadki, kiedy można przenieść pociąg specjalny na lewy tor, np. w sytuacji uszkodzonych torów czy remontu trakcji. Zupełnie unikalnym przypadkiem jest działanie jednego z tuneli autobusowych w Katowicach, gdzie obowiązuje ruch lewostronny ze względu na łatwiejsze ulokowanie przystanków. Na morzu statki zawsze obowiązuje ruch prawostronny i muszą się do niego dostosować pojazdy pod każdą banderą. 

Która strona jest lepsza? 

Na ten temat istnieją pewne specjalistyczne badania. Według inżyniera drogowego J. J Leeminga, który przeprowadził je w kilku krajach, w przypadku ruchu lewostronnego zdarza się mniej wypadków drogowych. Może być to spowodowane faktem, że u człowieka lepiej pracuje oko prawe, które wychwytuje więcej szczegółów i tym samym sprawniej kontroluje drogę podczas podróży samochodem czy jednośladem. Odnosi się to również do stosunkowo łatwej obsługi skrzyni biegów słabszą w większości przypadków ręką, czyli lewą, a prawa może być używana do lepszego trzymania kierownicy. Nieoficjalnie uznaje się, że tego typu wnioski są częścią powodów, dlaczego w Wielkiej Brytanii nadal obowiązuje ruch lewostronny.  

Wniosek to koegzystencja 

Pomimo tego typu spostrzeżeń ekspertów, przerzucenie się państw na inny kierunek jazdy spowodowałoby zbyt duże straty materialne, ale i przede wszystkim ludzkie. Przekształcenie całej infrastruktury wiązałoby się inwestycjami kosztującymi miliony. Kierowcy mogliby mieć też problem z płynnym przestawieniem się na nowe zasady, przez co wzrosłaby liczba wypadków drogowych. Działanie obu tradycji drogowych jest jak najbardziej możliwe i sprawnie funkcjonuje. Same auta sprowadzone z UK do Polski, posiadające kierownicę po prawej stronie, można przekształcić lub użyć specjalnych lusterek, aby umożliwić korzystanie z aut fabrycznie przystosowanych do lewostronnych standardów. 

Back to Top