Autostrada pozwala na najsprawniejsze korzystanie z pojazdów kołowych przez obywateli. Tego typu drogi istnieją na całym świecie, jednak nie w każdym kraju są one na najwyższym możliwym poziomie. Także sposób, w jaki można z nich korzystać i dozwolone prędkości to wbrew pozorom rozbudowane, ale i ciekawe zagadnienie.
W jaki sposób powstały autostrady?
Autostrada pochodzi od zbitki włoskich słów “auto”, oznaczającego samochód oraz “strada”, czyli droga. Pomimo źródła tej nazwy, pierwsza odnotowana tego typu droga świata powstała już za czasów Cesarstwa Niemieckiego. Prace rozpoczęły się w 1913 roku, za pośrednictwem prywatnej spółki niemieckiej AVUS. W tamtych czasach, jeszcze przed wybuchem pierwszej wojny światowej, inwestycja była swojego rodzaju rewolucją i dalekim krokiem w przyszłość. Prace ostatecznie zakończyły się po powstaniu Republiki Weimarskiej, w 1921 roku. Nowoczesna droga już wtedy charakteryzowała się rozwiązaniami obowiązującymi do dziś. Można do nich zaliczyć opłaty za przejazd, ogrodzenie chroniące przed zwierzętami czy podział na pasy ruchu. Mimo to mało kto by przewidział, że autostrada stanie się tak ważnym elementem w infrastrukturach drogowych na świecie.
Przepisy bezpieczeństwa na europejskich autostradach
Aby zachować spójność pod względem bezpieczeństwa i ogólnych standardów dróg na świecie, ratyfikowana została Konwencja o ruch drogowym, sporządzona w Wiedniu, 8 listopada 1968 roku. Określa ona zasady ruchu drogowego. Obowiązywać miały we wszystkich krajach, które zgodziłyby się ją podpisać. Zebrane w niej informacje zostały zaakceptowane przez różne państwa pochodzące z większości kontynentów, w tym Polską Republikę Ludową. Pomimo tego, w danych krajach istnieją pewne różnice w zarządzaniu ruchem, a pod względem autostrad, szczególnie zróżnicowanie przedstawiają się prędkości, jakie można osiągnąć na tych drogach bez złamania obowiązującego prawa.
Prędkości obowiązujące na autostradach
Zdecydowanym liderem wśród państw w Europie są Niemcy. Prekursorzy autostrad nie posiadają konkretnego ograniczenia prędkości dla samochodów osobowych, jednakże zalecaną wartością, z jaką powinni przemieszczać się kierowcy, to 130 km/h, choć kierowcy ciężarówek mogą jechać tylko 80 km/h, wraz ze specjalnymi badaniami i plakietką. Na świecie najbardziej liberalne podejście do szybkości na autostradach przejawia Wenezuela. Tam nie obowiązują żadne reguły dotyczące ograniczeń. Każdy może się przemieszczać w miarę możliwości i chęci bez żadnych restrykcji np. ze strony służb policyjnych. W Polsce po nowelizacji ustawy w 2010 roku dozwolona prędkość na autostradzie wzrosła ze 120 km/h do 140 km/h dla “osobówek” i 80 km/h dla samochodów ciężarowych. Autobusy mogą osiągnąć nawet do 100 km/h, jeśli posiadają specjalne badania techniczne.
Dyskusyjny stan polskich autostrad
Zmiany w przepisach na pewno ucieszyły kierowców lubiących szybką jazdę, jednak zdecydowanie optymizmem nie powinien napawać stan polskich autostrad. W ostatnim czasie pojawia się coraz więcej głosów niezadowolenia, odnoszących się w szczególności do korków ograniczających przepustowość. Rozwiązaniem mogłyby zostać 3-pasmowe autostrady, jednakże w obecnym momencie brakuje na nie pieniędzy. Rzeczywistość pomimo tego jest brutalna, bo samochodów przybywa w coraz szybszym tempie. Najwięcej zarzutów pojawia się w stosunku do autostrad A2 i A4, które potrafią zakorkować się na całej długości.
Autostrady przyszłości
Eksperci są zgodni, że należy inwestować w jak największe i najnowocześniejsze autostrady, aby rozwijać ten aspekt infrastruktury drogowej. Do tego potrzebna jest wcześniej wspomniana większa ilość pasów, coraz to lepsza nawierzchnia, a także najbezpieczniejsze ogrodzenia i rozwiązania, które nie naruszają okolicznych ekosystemów. To pozwoli na stopniowe zwiększanie dozwolonych prędkości, aby dorównać np. Niemcom, pod względem jakości i szybkości podróży. Korzystne byłyby także usprawnienia sfery spedycyjnej, odnoszącej się do przewozu towarów ciężarówkami.